Откриването на пет нови мола в България през първата половина на 2010 г. доведе до значителни промени на пазара на търговски площи у нас и удвои нетните отдаваеми площи в страната до 452 хил. кв. метра, сочи анализ на консултантската компания Colliers International.
Новите търговски площи се появиха на пазара посредством откриването на The Mall (66 хил. кв.м нетна отдаваема площ), Сердика Център (50 хил. кв.м), Grand Mall във Варна (52 хил. кв.м), Галерия Пловдив (45 хил. кв.м) и един по-малък търговски център – Мол Габрово (9 хил. кв.м).
Търговският сегмент ще продължи да се развива и през следващото полугодие с откриването на 5 нови мола в Пловдив, Варна, Стара Загора и Русе, като се очаква те да прибавят нови 126 хил. кв. м обща отдаваема площ към съществуващите площи на пазара, изчисляват от компанията.
Нарастващата конкуренция между моловете и намаляващата склонност на потребителите да купуват доведоха до значителен натиск върху търговците. Позитивното в тази пазарна реалност според консултантите е, че усложнената икономическа ситуация предотврати потенциалното пренасищане в някои от градовете.
Два от новооткритите търговски центрове в столицата – The Mall и Сердика Център, отвориха с над 90% запълняемост. Усреднената стойност на свободните площи в търговските центрове в България все още е едноцифрена, с някои малки изключения, пише в анализа.
Главни търговски улици
Представянето на главните търговски улици в София беше силно повлияно от откриването на The Mall и Сердика Център. Все повече магазини останаха без наематели, без да има ясен знак кога търсенето ще се възобнови. Много наематели закриха обектите си на търговски улици, предпочитайки да наемат магазини в моловете, където наемните нива са доста по-ниски. Тази тенденция доведе до 10% ръст на свободните площи в София. Свободните площи на улицата, която години наред се радваше на 100% запълняемост – бул. Витоша, достигнаха 16% към края на юни 2010 г.
Пазарът на главните търговски улици в Пловдив остава най-стабилен. Добрата инфраструктура и по-малкият натиск на моловете доведе само до няколко размествания на наематели. Високият процент незаети площи – 14%, се дължи основно на един затворен търговски център (Excalibur) на главната търговска улица.
В Бургас и Варна процентът на свободни площи е сравнително нисък, съответно 3% и 5%.
Наемни нива*
Наемните нива в търговските центрове продължиха да отбелязват спад и през първото полугодие – 5% в София и Варна, 15% в Пловдив и 19% в Бургас, сочат данните от анализа.
Търговските улици също не останаха незасегнати, като отчетоха спад от около 20% средно за страната.
Наемни нива (евро/кв. м/месец)
| София | Пловдив | Бургас | Варна | |
| Търговски центрове и молове | 39 | 23 | 21 | 23 |
| Главни търговски улици | 72 | 42 | 32 | 37 |
Прогноза за втората половина на 2010 г.
Като цяло новозавършените търговски площи в София бяха усвоени. Поради забавената икономическа активност и фактът, че някои градове достигнаха точката на насищане, се очаква някои от тях (Варна, Русе и Стара Загора) да отчетат излишък от търговски площи.
Свободните площи на главните търговски улици ще продължат да се увеличават и през следващите 6 месеца, но това от своя страна ще ги направи по-привлекателни откъм наемни нива, а с подходящите бонуси от наемодателите имат добра перспектива в средносрочен план да възвърнат силните си позиции.
*От компанията приемат за „наемни нива“ приблизителното ниво на наем, което може да се постигне при нов договор за помещение от 100 кв.м (чиста използваема площ) с първокласна локация, оптимални технически параметри, като се изключват такса услуги, данъци и такси.
Определението за мол/търговски център е обект, чийто размер надвишава 10 хил. кв.м търговска площ, планиран, развит и управляван като цялостен обект и със собствен паркинг.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Как Грузия се превърна в задната врата на Русия
Времето днес: Облачно и на места с превалявания от дъжд
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
преди 15 години САМО ПЕТ??? Разочарован съм издълбоко отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 15 години Жалко е когато се хабят толкова сили,енергия и време след като ползата от този доклад клони към нулева. Не конкретизирам точно този, но 99% просто са безсмислени. И така да е както е написано...?!Какво?Да не би собствениците на моловете да не го знаят или?Всеки наемател гледа неговия си джоб/състояние и действа според момента, а не на база на цифри за преди 4 месеца и за прогнози за след още 4.Глупаво и ненужно! отговор Сигнализирай за неуместен коментар